چگونه رشد موهای خود را دو برابر کنیم؟

برای سریع تر کردن رشد موها به نکات زیر توجه کنید.
۱ـ هر صبح و هر شب به مدت ۱ تا ۲ دقیقه جهت ایجاد گردش خون موها را برس بزنید.
۲ـ هنگام زدن شامپو به آرامی و با سر انگشتان، پوست سر را ماساژ دهید.
۳ـ محصولات نرم کننده و حالت دهنده مو را از ریشه به مو نزنید. این کار به پوست سر آسیب می زند و بر رشد مو تأثیر می گذارد.
۴ـ موهای خود را دم اسبی نبندید زیرا موجب شکنندگی مو می شود.
۵ـ سعی کنید از یک بالش ابریشمی برای خواب استفاده نمایید تا از اصطکاک مو جلوگیری شود.
۶ـ شب ها پوست سر خود را با روغن کرچک ماساژ دهید و بگذارید تا صبح روز سر شما بماند.
۷ـ حتما شامپوی مناسب جنس موهایتان را شناسایی و از آن استفاده کنید.
۸ـ به مدت طولانی از یک شامپو استفاده نکنید و هر چند وقت یک بار شامپوی خود را عوض کنید.
۹ـ می توانید از ویتامین های مانند : منیزیم ، آهن و کلسیم استفاده نمایید تا رشد موهایتان را تسریع ببخشید.
۱۰ـ وقتی موهای خود را آب می کشید، مطمئن شوید که تمام کف شامپو از سر شما شسته شده است.


برخی از افراد معتقدند که ویتامین E تاثیرات مثبتی بر سلامت موها دارد هرچند لازم است این باور در مطالعات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

ویتامین E از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که می‌توان نیاز بدن به آن را از طریق منابع غذایی یا مصرف مکمل‌ها تامین کرد. مطالعاتی در مورد تاثیر این ویتامین بر سلامت موها انجام گرفته که برخی از آن‌ها تایید کننده این ادعا بوده است.

در بیشتر ادعاهای مربوط به تاثیر این ویتامین بر سلامت موها بر خاصیت آنتی اکسیدان آن تاکید شده است که آسیب دیدن سلول‌ها را کاهش داده و سلامت موها را بهبود می‌دهد. همچنین این باور وجود دارد آنتی اکسیدان موجود در ویتامین E میزان رادیکال‌های آزاد را که به فولیکول مو آسیب می‌زند کاهش می‌دهد.

ویتامین ای E

همچنین این ادعا مطرح است که ویتامین E از ریزش موها جلوگیری می‌کند. در مطالعه‌ای که روی 38 نفر که دچار عارضه ریزش مو بودند انجام گرفت، مشخص شد یکی از ترکیب‌های موجود در این ویتامین رشد موها را افزاش می‌دهد.

از دیگر باورهای موجود در مورد تاثیر مثبت ویتامین E بر سلامت موها می‌توان به خاصیت این ویتامین در براق شدن موها اشاره کرد.

درصورتی که ادعای تاثیر مثبت ویتامین E بر سلامت موها صحیح باشد می‌توان با گنجاندن خوراکی‌هایی از قبیل سبزیجات برگ‌دار، خشکبار و روغن‌های گیاهی در رژیم غذایی یا استفاده از شامپوهای حاوی این ویتامین از خواص آن بهره گرفت.

حتما پیش آمده است که مدل نامناسبی را برای موهای خود انتخاب کرده‌اید و پس از بازگشت از آرایشگاه بلافاصله پشیمان شده‌اید. در این موقعیت چاره دیگری به جز صبر کردن و دعا کردن برای رشد سریع‌تر موها ندارید. اما این اتفاق نیازی به معجزه ندارد و شما می‌توانید با چند روش طبیعی و رعایت نکاتی در تغذیه و عادات مراقبتی خود به تقویت موها و رشد سریع‌تر موها کمک کنید. این نکات کلیدی را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.


درمان‌های مربوط به کف سر و ساقه مو

پوست کف سر را ماساژ دهید:

ماساژ دادن هر قسمتی از بدن جریان خود را در آن قسمت بهبود می‌بخشد و کف سر هم استثنا نیست. وقتی کف سر خود را ماساژ می‌دهید جریان خون را در این نقطه تقویت کرده و به رشد فولیکول‌های مو کمک می‌کنید. این راه ساده‌ترین روش برای تقویت رشد مو است. برای این کار هربار هنگام حمام کردن با نوک انگشتان خود به آرامی کف سر را با حرکات دورانی ماساژ دهید و هیچ نقطه‌ای را فراموش نکنید. این کار را هرچقدر که می‌خواهید انجام دهید چون علاوه بر تقویت گردش خون اثر ضداسترس و آرام بخش هم دارد.

از روغن‌های طبیعی استفاده کنید:

برخی روغن‌های طبیعی اثر ثابت شده‌ای در افزایش [bt_highlight]رشد مو[/bt_highlight] دارند و استفاده از آن‌ها هنگام ماساژ تاثیر آن را چند برابر می‌کند. پنج تا ده قطره از روغن مورد نظر را روی انگشتان خود بریزید و همه جای کیف سر را با آن ماساژ دهید. روغن‌هایی که برای این کار مفیدند عبارتند از روغن درخت چای، روغن لیمو و روغن نعناع.

از ماسک‌های احیا کننده مو استفاده کنید:

اگر موهای شما خشک یا نازک است از ماسک‌های مغذی مو برای احیا و تقویت آن استفاده کنید. این ماسک‌ها علاوه بر محافظت و تقویت مو باعث رشد سریع‌تر موها نیز می‌شوند و موخوره را نیز از بین می‌برند. برای ساخت چنین ماسکی ابتدا یک تخم مرغ را داخل کاسه بشکنید و به آرامی هم بزنید سپس دو قاشق ماست ساده و یک قاشق عسل به آن اضافه کرده و هم بزنید. این مخلوط را روی موهای خیس خود بگذارید و بیست دقیقه صبر کنید. سپس موها را مانند همیشه شامپو بزنید و آبکشی کنید.

از برس‌های موی طبیعی استفاده کنید:

این برس‌ها از الیاف طبیعی که به بافت موی انسان نزدیک است ساخته می‌شوند. موهای طبیعی این برس چربی مو را از کف سر به نوک آن منتقل می‌کند و موها را سالم‌تر نگه می‌دارد. موها را با این برس طوری برس بزنید که نوک آن به کف سر برخورد کند و موهای شما براق‌تر و درخشان‌تر شود، کاری که با برس‌های پلاستیکی و فلزی نمی‌توان انجام داد.

چیزهایی که برای مو مضر است بشناسید:

وقتی که هدف شما رشد سریع‌تر موها است باید توجه ویژه‌ای به محصولاتی که برای موها استفاده می‌کنید داشته باشید. برخی از این محصولات باعث خشکی و آسیب به موها می‌شوند به خصوص آن‌های که حاوی سولفات، سیلیکون یا الکل هستند. سولفات در برخی شامپوها، سیلیکون در برخی حالت دهنده‌ها و الکل در اسپری مو وجود دارد و قبل از خرید این محصولات لازم است حتما ترکیبات روی بسته را بخوانید.

درمان از درون بدن برای رشد سریع‌تر موها

پروتئین کافی مصرف کنید:

موها از پروتئین تشکیل شده‌اند و برای این که بتوانند رشد کنند باید به منبع پروتئین دسترسی داشته باشند. اگر این منبع در بدن شما به حد کافی موجود نباشد موهای شما رشد چندانی نخواهند داشت و چه بسا ممکن است به ریزش مو هم مبتلا شوید. برای تامین پروتئین بدن گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ و لبنیات، حبوبات و سبزیجات به اندازه کافی مصرف کنید.

بوتین مصرف کنید: ویتامین ب از مواد ضروری برای رشد مو است. از آن جایی که این ماده بیشتر در ترکیبات حیوانی یافت می‌شود بیشتر گیاهخواران به کمبود ویتامین ب مبتلا هستند. این ماده در تخم مرغ، قزل آلا، آووکادو، نان کامل و محصولات گوشتی وجود دارد.

ویتامین آ و ویتامین سی مصرف کنید:

این ویتامین‌ها به زیبایی و درخشش موها کمک می‌کنند و اگر به اندازه کافی ویتامین آ و سی دریافت نکنید موها ضعیف و کدر خواهند شد. این ویتامین‌ها در انواع سبزیجات و میوه‌ها وجود دارند.

اسیدهای چرب امگا۳ مصرف کنید:

چربی‌های مفید نقش مهمی در تقویت و بازسازی سلول‌های پوستی دارند و بالطبع در رشد مو هم موثرند. این چربی‌ها در قزل آلا، ساردین، گردو و تخم کتان به وفور یافت می‌شوند.

آب به اندازه کافی بنوشید:

اگر بدن شما آب کافی دریافت نکند قبل از هرچیز در موها خود را نشان خواهد داد و موها کدر و ضعیف و شکننده خواهند شد و رشد قابل توجهی نخواهند داشت. پس برای رشد سریع‌تر موها نوشیدنی‌های مضر مثل آبمیوه و قهوه و چای را حتی الامکان با آب جایگزین کنید.


تغییر در برنامه مراقبت از مو

موها را کمتر شامپو بزنید:

شامپو زدن هر روزه موها باعث خشکی و آسیب به مو می‌شود چون چربی‌های مفید و محافظ را زا سطح سر پاک می‌کند و موها فرصت احیا و رشد دوباره نخواهند داشت. وقتی سعی دارید رشد موها را افزایش دهید تننها یک یا دوبار در هفته موها را شامپو بزنید. هنگام شامپو زدن موها را چنگ نزنید و به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

از لوازم حرارتی استایل مو استفاده نکنید:

محصولات حرارتی مو مثل سشوار و اتومو و فرکننده باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی مو شده و موها را خشک و کدر می‌کنند پس تا حد امکان از این لوازم استفاده نکنید و موها را با روش طبیعی و وبدون حرارت خشک کنید و حالت دهید.

موهای خیس را برس نکشید:

برس کشیدن موهای خیس باعث کشیده شدن و آسیب به ساقه و ریشه مو می‌شود. برای باز کردن گره موهای خیس از شانه دندانه درشت استفاده کنید و آن را تنها در نیمه پایین موها به کار ببرید و به قسمت‌های نزدیک به ریشه فشاری وارد نکنید.

با موهای خود خشن رفتار نکنید: تا حد امکان از رنگ کردن و هایلایت کردن موها خودداری کنید تا به رشد سریع‌تر موها کمک کرده باشید. اما اگر مجبور به رنگ کردن موهای خود هستید از رنگ‌های طبیعی مثل حنا استفاده کنید چون این ماده باعث تقویت مو می‌شود.

موها را از عوامل مضر دور نگه دارید: نور خورشید، آلودگی هوا، کلر آب استخرها و عوامل دیگر باعث آسیب به موهای شما می‌شوند. اگر موهای ضعیف و شکننده‌ای دارید تا حد امکان موها را از این عوامل دور نگه دارید مثلا در آفتاب موها را بپوشانید یا در استخر از کلاه شنا استفاده کنید.