راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان

آیا می‌دانستید ریزش مو و طاس‌شدن دو چیز متفاوت‌اند؟ برای اینکه بتوانید دوغ را از دوشاب تشخیص دهید، ما در اینجا فهرستی تهیه کرده‌ایم از ده چیزی که باید درباره‌ی ازدست‌رفتن موها بدانید.

۱. از کجا باید بفهمم که دارم طاس می‌شوم؟

آن‌قدرها هم که به‌نظر می‌آید این سوال احمقانه نیست. ازدست‌دادن مو لزوماً به‌معنای طاس‌شدن نیست. طاسی طبق الگوی مردانه وضعیتی ژنتیک است، اما ریزش مو می‌تواند ناشی از عوامل مختلف و متعددی باشد. اگر دسته‌دسته موهای‌تان بدون هیچ نظم و قاعده‌ی خاصی می‌ریزد، شاید دچار آلوپسی شده‌اید. آلوپسی وضعیتی است که موهای شخص (چه مرد و چه زن) در هر قسمتی از بدن دسته‌دسته می‌ریزد. در وضعیت‌های حاد، ممکن است کل موهای بدن بریزد. به‌نظر می‌رسد آلوپسی عامل ارثی و خودایمنی دارد (عامل خودایمنی یعنی بدن اشتباهاً به خودش حمله می‌کند.) این مشکل با مشکل طاسی طبق الگوی مردانه یکی نیست. اگر ریزش موها درحال عقب‌نشینی است و معمولاً در قسمت پس سر و بالای شقیقه اتفاق می‌افتد، احتمالاُ شما دچار طاسی طبق الگوی مردانه هستید. اما یادتان باشد، بیشتر مردها طاس می‌شوند. این چیزی نیست که بخواهید از آن بترسید یا از آن شرم داشته باشید.

 

راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان

۲. با چه سرعتی موهایم را از دست می‌دهم؟

شروع ریزش موی مردان در بیست‌وچندسالگی اتفاق می‌افتد، اما معمولاً ۱۵ تا ۲۵ سال طول می‌کشد تا فرد کاملاً طاس شود. نیمی از مردان پنجاه‌ساله تقریباً کچل هستند. راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان با این‌حال، بعضی مردان در کمتر از ۵ سال طاس می‌شوند. تقریباً غیرممکن است که بتوانیم دقیقاً تعیین کنیم این فرایند چه مدت طول می‌کشد.

۳. چرا موهایم را از دست می‌دهم؟ علت ژنتیک دارد؟

اگر شما طاسی با الگوی مردانه دارید، علت ریزش موهای‌تان این است که بدن‌تان روزبه‌روز به یک هورمون جنسی مردانه به نام آندروژن حساس‌تر می‌شود. اینکه پوست سرتان چقدر تحت تاثیر این فرایند قرار می‌گیرد ارثی است. ممکن است علت ازدست‌دادن موها مریضی یا عمل‌های جراحی باشد، یا شرایط پراسترس، تغییر در میزان هورمون‌ها، و عفونت‌های پوست سر. راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان اما در بسیاری از این موارد، ریزش مو دائمی نیست.

۴. آیا طاسی ناشی از فشارهای احساسی یا محرومیت جنسی است؟

با اینکه طاسی با الگوی مردانه ژنتیک است و در بسیاری از مردان وجود دارد، راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان بعضی ریزش‌ها هم ناشی از استرس است. اگر می‌بینید موهای‌تان دسته‌دسته یا در وقت‌هایی که نباید می‌ریزد، به‌احتمال زیاد مشکل دیگری دارید. ممکن است با استرس ارتباط داشته باشد، ولی بعید است ربطی به محرومیت جنسی داشته باشد. بهترین کار این است که سراغ دکتر بروید تا چکاپی از شما بگیرد.

۵. آیا کاری از دستم برمی‌آید تا جلوی ریزش طبیعی موها را بگیرم؟

موهای همه به‌صورت طبیعی می‌ریزد و نازک‌شدن موها، وقتی سن انسان بالا می‌رود،راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان  اتفاقی عادی است. اما واقعیت این است که ریزش مو طبق الگوی مردانه ژنتیک است و نمی‌توان به‌طورکامل آن را متوقف کرد. وضعیتی به نام آلوپسی کششی وجود دارد که ناشی از کشیده‌شدن یا تنش دائمی موها به مدت طولانی است. لازم نیست شما را با موهای‌تان روی زمین این طرف و آن طرف بکشند تا دچار این وضعیت بشوید. اگر معمولاً موهای‌تان را محکم گیس می‌کنید یا دم‌اسبی سفتی می‌بندید، احتمال دارد که مبتلا به آلوپسی کششی بشوید. بنابراین موهای‌تان را زیاد نکشید. بعضی متخصصان همچنین توصیه می‌کنند ورزش کنید، چون ورزش نیز راه مناسبی برای حفظ پوست و موی سالم است.

۶. چگونه می‌توانم ریزش مو را درمان کنم؟

طاسی فرایندی طبیعی است. اول از همه بهتر است از خودتان بپرسید براهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان ه‌دنبال درمان آن هستید یا اینکه دنبال راهی برای پذیرش آن هستید. آیا می‌خواهید قسمت‌های طاس‌شده را پنهان کنید و همه‌‌ٔ موهای ازدست‌رفته را بازگردانید؟

اگر درمان می‌خواهید، دو دارو می‌تواند به شما کمک کند. لوسیون مینوکسیدیل را دوبار در روز به پوست سر بمالید. این دارو در فهرست سازمان خدمات سلامت ملی انگلستان (NHS) نیامده، اما می‌توان آن را بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد. حدود ۶۰درصد از بیماران به درجات مختلف از آن منتفع شده‌اند. با توقف مصرف آن، تاثیرش نیز از بین می‌رود.

فیناستراید دارویی است که به‌صورت قرص مصرف می‌شود و تا حدودی جلوی تاثیر هورمون‌های مردانه را می‌گیرد (آنتی‌آندروژن است.) این دارو، بعد از مصرف سه تا شش ماهه، در حدود ۸۰درصد از بیماران جلوی ریزش مو را گرفته و به رشد دوباره‌ی موهای سر کمک کرده است. راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان تاثیر این دارو نیز با توقف مصرف از بین می‌رود. این دارو را تنها با نسخه می‌توان خرید و در بعضی از فهرست‌های مراقبت‌های اولیه‌ی NHS و برای شرایطی خاص تایید شده است.

ممکن است بخواهید جراحی زیبایی انجام دهید، که راه مطمئنی برای جایگزینی موهای ازدست‌رفته است. در جراحی زیبایی از روش‌هایی مثل کاشت مو، کاهش پوست سر، و انتقال مو استفاده می‌شود؛ هرچند همه‌ی این روش‌ها گران هستند و در درازمدت جواب می‌دهند.

۷. درمان ریزش مو چه عوارضی دارد؟

لوسیون ماینوکسیدیل: یکی از عوارض معمول مصرف این ماده تحریک پوست سر است. به‌ندرت ممکن است باعث تغییر رنگ یا بافت مو نیز شود.

فیناستراید: عوارض قابل توجه آن عمومیت ندارند، اما گاهی این دارو موجب خارش می‌شود، و درصد بسیار کمی از استفاده‌کنندگان ممکن است دچار کاهش میل جنسی شوند و در نعوظ مشکل پیدا کنند یا در زنان سینه حساس شود.

۸. آیا استرس باعث می‌شود سریع‌تر طاس شوم؟

استرس می‌تواند باعث ریزش مو شود، اما ریزشی که ناشی از استرس باشد به‌ندرت دائمی است. مشخص نیست که آیا استرس فرایند طاسی موروثی را تسریع می‌کندراهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان  یا نه. راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان نوعی ریزش مو وجود دارد که به‌خاطر استرس شدید به‌وجود می‌آید. نام آن تلوژن افلوویوم است. این مشکل در چرخه‌ی رشد فولیکل‌های مو خلل ایجاد می‌کند و باعث می‌شود موها بریزند. اما در طولانی‌مدت این فرایند خودش را اصلاح می‌کند.

۹. آیا در نتیجه‌ طاسی ممکن است من دچار مشکلی روانی شوم؟

بعضی از مردان واقعاً از طاسی واهمه دارند و به‌همین‌خاطر دچار استرس شدید، اعتمادبه‌نفس پایین، سائق جنسی کاهش‌یافته و حتی افسردگی می‌شوند. اما اگر علل این واهمه‌ها را بفهمید و آن‌ها را بپذیرید احتمال بیشتری دارد که بتوانید بر آن‌ها غلبه کنید. بسیاری از مردان وقتی می‌فهمند قرار است موهای‌شان را از دست بدهند به‌طور موقت اعتمادبه‌نفس‌شان را از دست می‌دهند، اما معمولاً خیلی زود بر این حالت غلبه می‌کنند. تنها راه اطمینان از اینکه دچار مشکلات روانی نمی‌شوید راهکارهایی جهت درمان ریزش موی مردان این است که با واقعیت طاسی روبه‌رو شوید و آن را بپذیرید یا به‌دنبال روش درمانی مناسب خودتان بگردید.

۱۰. آیا بقیه‌‌ موهایم هم می‌ریزد؟ (مثل موهای ابرو و مژه‌ها)

نه. تنها موهای سر است که تحت تاثیر طاسی با الگوی مردانه قرار می‌گیرند. موی دیگر قسمت‌ها، مثل ریش و زیربغل، ممکن است تحت تاثیر آلوپسی قرار بگیرند.